Friday, February 5, 2010

Dari mana - dimana - ke mana

Salam....

Kita terkadang sering buntu untuk memikirkan sesuatu dalam keadaan tertentu. Tidak tahu nak buat apa? tak tahu nak ke mana?Serba buntu. Hidup kita seakan terhenti untuk seketika. Namun yang jelas, sebenarnya hidup kita seperti aliran sungai yang terus mengalir tanpa henti. Mahu atau tidak mahu, berani atau takut, tetap harus diharungi selagi kita bernafas.

Kita datang dari Allah lalu ditakdirkan hidup dibumi ini akhirnya kita akan kembali kepadaNya. Persoalan yang seharusnya berada difikiran kita adalah dimanakah kita sekarang?Apakah yang sedang kita lakukan sekarang?Apakah yang telah atau sedang kita lakukan pada diri kita sendiri?Kepada keluarga? Jiran tetangga? Masyarakat? Bangsa dan agama? Sekiranya kita melakukan sesuatu perkara dengan ikhlas dan benar-benar percaya bahawa Allah membalas baik akan setiap perbuatan baik, pasti kita akan merasa tenang dan gembira. Setiap perbuatan yang dimulai dengan niat suci, disusuli dengan keikhlasan hanya kerana Allah, InsyaAllah kita akan peroleh redha dan keberkatan dariNya.

Oleh itu, marilah kita campakkan jauh-jauh sifat negatif yang telah lama bersarang dalam HATI ini. Tanamkan sifat-sifat positif di dalam diri semoga kita menjadi manusia yang lebih baik, dari hari ke hari. Berprasangka baik lah pada orang lain, yakin lah dengan izinNya kita akan diketemukan dengan orang-orang yang baik hati.

Ya Allah kami pohon redhaMu...segala yang buruk dari kami, segala yang baik datang dariMu. Ampuni lah dosa-dosa kami....Amin.

1 comment:

  1. Assalammualaikum wbr

    Buat sahabatku yang di kasihi.....memang menarik membaca coretan2 yang di paparkan...dan sebagai sahabat saya amat berbangga mempunyai seorang sahabat yang sentiasa mengajak sahabat2nya yang lain berbuat kebaikan. Di doakan segala perjalanan yang bakal kita tempuhi dalam hidup mendapat hidayah dariNYA serta keberkatanNYA jua. Sesungguhnya Allah Maha akan segala-segalanya. Amin.... -hafiz-

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...